A1 koło Pyrzowic wreszcie doczeka się remontu! Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku

Wkrótce rozpocznie się długo wyczekiwana modernizacja kluczowego odcinka autostrady A1, łączącego Pyrzowice z Piekarami Śląskimi. Kierowcy od lat zmagają się tam z ograniczeniami prędkości, wynikającymi z nierównej nawierzchni, która stała się powodem licznych skarg i konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu.
Zapowiedź przebudowy autostrady A1
Podczas niedawnego Forum Ekonomicznego w Karpaczu, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec ogłosił, że prace nad naprawą tzw. „Fal Dunaju” ruszą jeszcze w tym roku. Problemy z nawierzchnią wynikają z zastosowania materiału, który z czasem zaczął pęcznieć, prowadząc do powstania niebezpiecznych nierówności. Eksperci z Politechniki Śląskiej podkreślili, że jedynie kompleksowa przebudowa może przynieść trwałe efekty.
Planowane inwestycje w infrastrukturę drogową są częścią większego projektu rozwoju sieci dróg publicznych w Polsce. Wiceminister Bukowiec wskazał na ambitne plany dotyczące oddania do użytku 400 km nowych dróg w tym roku, co przybliży nas do poziomu infrastruktury drogowej we Włoszech.
Szczegóły techniczne i finansowe projektu
Przetarg na przeprowadzenie modernizacji, której koszt przekroczy 700 mln zł, będzie obejmował nie tylko naprawę jezdni autostrady A1, ale także fragment drogi ekspresowej S1 w pobliżu węzła Pyrzowice-Lotnisko. Premier Donald Tusk ogłosił te plany jeszcze w maju, podkreślając ich znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Modernizacja najstarszych dróg to jedno z większych wyzwań, przed którymi stoi polska infrastruktura. Odcinek A1, popularnie zwany Falami Dunaju, wymaga szczególnej uwagi ze względu na jego kluczowe położenie i intensywne użytkowanie.
Geneza problematycznego odcinka
Odcinek autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami został zbudowany przez konsorcjum Budimex–Mostostal Warszawa w latach 2009–2012, a koszt jego realizacji wyniósł 1,5 mld zł. Mimo że w czasie obowiązywania gwarancji dokonywano pewnych napraw, obecne usterki wymagają interwencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od 2021 roku GDDKiA prowadziła szczegółowe badania geologiczne oraz przygotowywała kompleksowy program naprawczy. Na początku 2023 roku zlecono wykonanie dokładnej ekspertyzy i opracowanie dokumentacji za kwotę 9,6 mln zł, co stanowiło niezbędny krok do rozpoczęcia prac nad remontem.