Linia kolejowa nr 887: Z przewoźnika węgla do potencjalnej trasy do Pyrzowic
Znana z przewozu węgla z KWK Julian, linia kolejowa nr 887 jest obecnie niewykorzystana. Mimo że kiedyś stanowiła istotny szlak transportowy, to od października 2021 roku nie kursuje nią żaden pociąg. Jednakże, mimo obecnej bezczynności, przyszłość może przynieść jej nowe zastosowanie. Zgodnie z planami, linia ta mogłaby służyć pasażerom udającym się na lotnisko w Pyrzowicach.
Ten krótki, kilka kilometrów odcinek toru, oznaczony numerem 887, jest częścią infrastruktury miasta Piekary Śląskie. Jest to jednotorowa, niezelektryfikowana trasa, której maksymalna prędkość wynosi zaledwie 40 km/h. Została ona wybudowana z myślą o transporcie węgla kamiennego z miejscowej kopalni KWK Julian. Kopalnia ta, po przemianach organizacyjnych i zmianie nazwy na KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary, zakończyła działalność wydobywczą w styczniu 2020 roku. W kolejnych latach nastąpiła jej likwidacja przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń SA. Linia kolejowa nr 887 jest jednym z nielicznych pamiątek po nieistniejącej już kopalni, a jej zarządcą jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Katarzyna Głowacka z PKP Polskie Linie Kolejowe informuje, że linia 887 rozpoczynała swój bieg od toru nr 1 linii 145 i kończyła na terenie bocznicy Węglokoks Kraj Sp. z o.o. KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary. Odnotowano, że w roku 2023 nie było żadnych przejazdów na tej linii. Ostatnia relacja pociągu obsługującego linię nr 887, KWK Julian – Leszczyny, odbyła się natomiast 30 września 2021 roku.
Mimo całkowitego braku ruchu na trasie w obecnym czasie, linia kolejowa nr 887 ma potencjał do ponownego wykorzystania. Szanse na to znalazły odzwierciedlenie w kilku wariantach Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej, które ma być gotowe w 2024 roku. Zanim jednak doszło do zamknięcia kopalni w Piekarach Śląskich, linia ta była używana do przewozów towarowych, głównie kruszyw budowlanych – podkreśla Głowacka z PKP PLK.